Cesta ke svobodě


http://cannabis-europe.eu/







Jindřich Štreit

V druhé polovině 90 let 20. století jsem pracoval na jednom z mých celosvětově nejznámějších fotografických cyklů, který nese název Cesta ke svobodě a vyšel rovněž knižně. V předmluvě knihy je uvedeno mé poděkování panu Dušanu Dvořákovi z Olomouce. Cyklus se zabývá tématem lidské svobody a vztahu člověka drogám.

Dušan Dvořák je dnes veřejnosti znám především jako zakladatel a vedoucí mezinárodního výzkumu Cannabis is The Cure/Konopí je lék, zakladatel první české bezbariérové školy pro dospělé Ateliér ALF, pořadatel básnických festivalů a zakladatel řady galerií (např. galerie U mloka v Olomouci, galerie Jaroslavy Moserové v Praze) anebo zakladatel vědeckovýzkumného pracoviště  Edukativní konopná klinika.

Dušana Dvořáka a jeho rodinu znám osobně 20 let. V Ateliéru ALF jsem například v roce 2007 zahajoval cyklus Autoportréty.pro studenty této školy. Společně s emeritním rektorem Univerzity Palackého v Olomouci profesorem Josefem Jařabem, lékařem a místopředsedou odborné společnosti Konopí je lék Alešem Skřivánkem a řadou českých a zahraničních nevládních organizací jsem v roce 2012 zastupitelům města Olomouce navrhl, aby byli Olomoučané spojení s výzkumem léčebného využití konopí včetně Dušana Dvořáka nominováni na Cenu města Olomouce, neboť právě v Olomouci před 60 lety vědecký výzkum na tomto poli započal. Cenu získal chemik a objevitel prvního tělu vlastního kanabinoidu Olomoučan Ondřej Lumír Hanuš, který dnes pracuje na Hebrejské univerzitě v Jeruzalémě.


Pro cyklus Cesta ke svobodě jsem proto mohl fotografovat jak v první české terapeutické komunitě Sananim v Němčících u Volyně, tak v terénních programech na ulici v Praze. Mohl jsem rovněž fotografovat v okolí Olomouce ve velmi intimních prostředích bytů, jejichž obyvatelé užívali různé drogy. Při závěrečném výběru početného množství fotografií pro cyklus Cesta ke svobodě jsme se Dušanem Dvořákem u mne na Sovinci opakovaně scházeli a výběr fotografií diskutovali.   

Dušan Dvořák v té době pracoval v Sananimu v Olomouci, kde v Lafayettově ulici otevřel zrekonstruované víceúčelové středisko pro prevenci, léčbu a rehabilitaci osob ohrožených drogovou závislostí P-centrum. Dušanu Dvořákovi jsem jako výraz poděkování za dlouhodobou spolupráci na celém projektu Cesta ke svobodě daroval zhruba 30 - 40 fotografií z toho cyklu (nepamatuji si přesný počet), které byly v tomto středisku vystaveny na chodbách. Olomoucký Sananim mi zaplatil za rámy a tuším ještě nějaké náklady spojené s výstavou. Vždy jsem bral olomoucký Sananim a jeho vzdělávací nebo umělecké aktivity a především pomoc nemocným lidem jako věc Dušana Dvořáka a nerozlišoval jsem, jestli je to privátní nebo státní.

V Sovinci dne 1. září 2014

Sovinec 6, autopošta Břidličná
79351

http://sanitasanimae.blogspot.cz/

http://p-centrum.blogspot.cz/